O tym jak będzie wyglądał nowy program wsparcia dla firm dotkniętych koronawirusem poinformował na konferencji prasowej w dniu 4 sierpnia Władysław Ortyl, marszałek woj. podkarpackiego. 40 milionowa kwota wsparcia pochodzi ze środków unijnych oraz z budżetu państwa.
- Chcemy przeznaczyć to wsparcie na środki obrotowe, czyli nie na inwestycje, nie na zakupy inwestycyjne, czy wynagrodzenia, a na koszty bieżące, które w firmach bardzo często powodują problemy z płynnością. Dodatkowo jesteśmy jedynym województwem, które przeznacza te środki dla firm z samozatrudnieniem, dla mikro i małych firm. Myślę, że będzie to znacząca pomoc – podkreślił marszałek Władysław Ortyl.
Wsparcie będzie udzielane mikro i małym przedsiębiorcom, a więc firmom zatrudniającym poniżej 50 pracowników, których roczny obrót lub roczna suma bilansowa nie przekracza 10 milionów euro.
Wśród warunków uzyskania grantu jest spadek obrotów nie mniejszy niż 50% w dowolnym miesiącu po 1 lutego 2020 r. w porównaniu do poprzedniego miesiąca lub analogicznego miesiąca ubiegłego roku. Ponadto przedsiębiorcy ubiegający się o granty nie mogą zalegać na koniec grudnia 2019 roku lub na dzień udzielenia wsparcia z płatnościami podatków i składek na ubezpieczenia społeczne.
Gdzie składać wnioski
Prowadzeniem naboru wniosków i przekazywaniem środków będzie się zajmowała wyznaczona do tego Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego. Na stronie internetowej tej Agencji umieszczone zostały już wzory wniosków i inne wymagane dokumenty, co ma pozwolić przedsiębiorcom na spokojne zapoznanie się z nimi.
Nabór wniosków ruszy 12 sierpnia i będzie prowadzony za pomocą platformy gov.pl, z wykorzystaniem profilu zaufanego. Elementem obligatoryjnym będzie wysłanie pisma na skrzynkę podawczą RARR S.A. na platformie ePUAP wraz z załącznikiem w postaci wypełnionego wcześniej wniosku pobranego ze strony http://rarr.rzeszow.pl.
O przyznaniu pomocy będzie decydować termin złożenia wniosku.
Na co można przeznaczyć otrzymaną pomoc
Przedsiębiorcy będą mogli wykorzystać uzyskaną pomoc m.in. na takie potrzeby jak: opłaty związane z prowadzeniem biura, zakładu, tj. czynsz za wynajem, opłaty licznikowe (prąd, gaz, woda, ogrzewanie), usługi sprzątania i konserwacji pomieszczeń biurowych, usługi ochrony i monitoringu, usługi telekomunikacyjne, pocztowe, zakup materiałów eksploatacyjnych do urządzeń biurowych i ich serwis, zakup materiałów biurowych, artykułów sanitarnych i chemii gospodarczej oraz artykułów spożywczych na potrzeby pracowników, zakup ochronnej odzieży służbowej, utrzymanie infrastruktury teleinformatycznej, obsługę kancelaryjną, księgową, prawną, podatkową firmy, zakup materiałów i płynów eksploatacyjnych oraz paliwa do pojazdów służbowych.
Wysokość wsparcia
Wsparcie będzie przyznawane i rozliczane w oparciu o tabelę stawek jednostkowych, których wysokość zależeć będzie od stanu zatrudnienia w firmie w przeliczeniu na liczbę pełnych etatów. Przykładowo stawka jednostkowa dla osoby samozatrudnionej wynosić będzie 7 845,11 zł, natomiast stawka jednostkowa dla przedsiębiorstwa, którego liczba pełnych etatów wynosi 3 to 13 588,13 zł.
Przedsiębiorca będzie mógł uzyskać pomoc maksymalnie na okres 3 miesięcy.
CZYTAJ TAKŻE: