reklama

Rodzina w kulturze romskiej. Fundament społeczności i źródło tożsamości

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: pixabay

Rodzina w kulturze romskiej. Fundament społeczności i źródło tożsamości - Zdjęcie główne

Tożsamość i tradycja. Romowie w społeczeństwie polskim | foto pixabay

reklama
Udostępnij na:
Facebook
Romowie w MielcuRodzina w kulturze romskiej pełni znacznie więcej funkcji niż w typowych modelach zachodnich. To ośrodek życia społecznego, strażnik tradycji i główny kanał przekazu wartości oraz norm kulturowych. Współczesne badania nad społecznością romską potwierdzają, że bez rodziny trudno zrozumieć mechanizmy działania tej kultury.
reklama

Rodzina jako centrum życia społecznego

Badacze od lat podkreślają, że rodzina u Romów jest podstawową jednostką społeczną, na której opiera się cała struktura wspólnoty. Jak pisze Małgorzata Głowacka-Grajper, „relacje rodzinne u Romów są niezwykle silne, a sieć więzi pokrewieństwa, stanowi fundament organizacji życia społecznego” (Tożsamość i tradycja. Romowie w społeczeństwie polskim, ISNS UW, 2006).

Rodzina często funkcjonuje w modelu wielopokoleniowym. Mieszkanie kilku generacji pod jednym dachem lub w bliskim sąsiedztwie to zjawisko powszechne, szczególnie w grupach o silnym przywiązaniu do tradycji. Współodpowiedzialność za decyzje, obowiązki i wychowanie dzieci jest normą – podział ról i hierarchia są wyraźnie zarysowane.

reklama

Przekaz wartości i wychowanie

Rodzina odgrywa zasadniczą rolę w przekazywaniu języka, religii, tradycji i norm moralnych. Jak zauważa Adam Bartosz, „rodzina romska jest głównym kanałem przekazu tradycyjnych wartości – od kultu czystości, przez wzorce zachowań, po światopogląd oparty na honorze i lojalności wobec grupy” (Romowie. Historia i obyczaje, Wydawnictwo Czarne, 2004).

Ważne wartości przekazywane w rodzinie to:

  • szacunek dla starszych – osoby starsze są traktowane z wyjątkowym poważaniem i mają duży wpływ na życie rodziny;
  • honor i reputacja – dobre imię rodziny jest chronione, a jego naruszenie może prowadzić do społecznego wykluczenia;
  • lojalność wobec najbliższych – relacje wewnątrz rodziny mają pierwszeństwo nad wszelkimi zobowiązaniami zewnętrznymi;
  • czystość rytualna (marime) – zbiór zasad regulujących codzienne życie, szczególnie w odniesieniu do kobiet, jedzenia i kontaktów fizycznych.

Wychowanie dziewcząt i chłopców

Wychowanie dzieci odbywa się głównie przez obserwację i uczestnictwo w życiu rodzinnym. Ewa Nowicka zwraca uwagę, że „edukacja w rodzinie romskiej opiera się przede wszystkim na przekazie nieformalnym, kształtującym postawy i role społeczne od najmłodszych lat” (Romowie – inność i przynależność, w: Polska Roma – wspólnota, obcość, tożsamość, 2000).

reklama

Dziewczynki przygotowywane są do roli przyszłych matek i opiekunek domu – już od najmłodszych lat uczą się sprzątania, gotowania i opieki nad młodszym rodzeństwem. Chłopcy uczestniczą w pracy dorosłych mężczyzn i uczą się tradycyjnych zajęć, takich jak muzyka, rzemiosło czy handel.

Rola małżeństwa i pozycji kobiet

Małżeństwo to nie tylko związek dwojga ludzi, ale unia rodzin i często klanów. Rafał Jaworski podkreśla, że „w tradycyjnych grupach romskich o zawarciu małżeństwa decyduje przede wszystkim rodzina, kierując się dobrem wspólnoty i zasadami honoru” (Rodzina w kulturze Romów. Między tradycją a przemianą, Studia Romologica, nr 4, 2011).

reklama

Wierność małżeńska, dziewictwo przed ślubem i odpowiednie zachowanie w czasie narzeczeństwa to kwestie o wysokim znaczeniu społecznym. Kobiety po ślubie najczęściej podporządkowują się mężowi i jego rodzinie. Jednak ich rola rośnie z wiekiem – starsze kobiety (matki, babki) mogą mieć istotny wpływ na decyzje rodzinne i wychowanie wnuków.

Rodzina a wspólnota

Rodzina jest pierwszym i najważniejszym ogniwem większej całości – klanu, a dalej wspólnoty romskiej. Jednostka funkcjonuje przede wszystkim jako członek rodziny, rzadko działa samodzielnie. W razie konfliktów lub problemów osobistych sprawy rozstrzygane są wewnętrznie – często przy udziale starszyzny lub instytucji romskiego sądu, tzw. kris.

reklama

Jak zauważa Justyna Koprowska, „u Romów podstawowym mechanizmem kontroli społecznej jest właśnie rodzina, która kształtuje wzorce i pilnuje ich przestrzegania” (Zwyczaje i obrzędy rodzinne w społeczności Romów, Lud, t. 94, 2010).

* Ten artykuł został opracowany przy wsparciu Journalismfund Europe. www.journalismfund.eu 


reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama
logo