Przede wszystkim trzeba zaznaczyć, że w skrajnym przypadku, gdy na w obiekcie dopuszczonym do świadczenia publicznych usług okaże się, że nie ma odpowiedni zabezpieczeń przeciwpożarowych, właściciel naraża się nie tylko na ryzyko dostania wysokiego mandatu, ale także na zamknięcie lokalu. To oznacza, że warto zadbać o takie zabezpieczenia, gdyż kontrole z odpowiednich urzędów przeprowadzane są nie tylko podczas dopuszczania obiektu do funkcjonowania, ale także na późniejszym etapie jego działalności.
Legalizacja gaśnic oraz wymagania przeciwpożarowe w praktyce
Właściciel lokalu w pierwszej kolejności musi zadbać o to, by na obiekcie znajdowała się odpowiednia ilość gaśnic. Muszą one być rozlokowane w łatwo dostępnych punktach, a także odpowiednio oznakowane. Nie oznacza to, że gaśnica musi znajdować się w każdym pomieszczeniu budynku, jednak musi ona być dostępna pod ręką, dla każdego, co w praktyce oznacza, że takich punktów powinno być kilka. Oznakowanie także nie jest dowolne. W sklepach z artykułami BHP znajdują się specjalne oznakowania stosowane do znakowania punktów, w których znajdują się gaśnice. W takich sklepach także znajdują się specjalne wieszaki i skrzynki, co jest bardzo wygodne dla właścicieli lokali publicznych. Sam tym gaśnic, które występują na obiekcie, także nie jest przypadkowy, gdyż powinien odpowiadać występującym tu zagrożeniom. Legalizacja gaśnic jest w tym kontekście również istotna, gdyż nieodpowiednie lub przeterminowane gaśnice mogą zostać uznane jako brak odpowiedniego wyposażenia.
Firma zewnętrzna do legalizacji gaśnic
Prowadząc lokal usługowy, najłatwiej jest skorzystać z firmy zewnętrznej, która kompleksowo zadba o to, by lokal spełnił wszystkie wymagania dotyczące BHP oraz bezpieczeństwa przeciwpożarowego. Takie firmy posiadają doświadczenie w legalizacji gaśnic, a także spełnianiu wszystkich norm, które narzuca na zarządcę lokalu ustawodawca. Zatrudniając firmę zewnętrzną, formy rozliczania się są bardzo różne. Niektóre firmy biorą ryczałt za cały obiekt, a inne rozliczają się na przykład za skontrolowanie jednej gaśnicy i wystawiają rachunek od jednej sztuki. Niezależnie od formy rozliczenia, warto jednak zlecić takiej firmie kompleksową usługę skontrolowania całego schematy bezpieczeństwa pożarowego, aby nie narażać się na niebezpieczeństwo związane z pożarem, a także z wysokimi grzywnami.