reklama
reklama

Pomarańczowe miejsca parkingowe już w Polsce. Kto może na nich stanąć?

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: Freepik

Pomarańczowe miejsca parkingowe już w Polsce. Kto może na nich stanąć? - Zdjęcie główne

Co oznaczają pomarańczowe koperty parkingowe? | foto Freepik

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Polska i światW lipcu 2025 r. Zakopane stało się pierwszym miastem w Polsce, które wprowadziło specjalne, pomarańczowo oznaczone miejsca parkingowe przeznaczone wyłącznie dla mieszkańców – posiadaczy Zakopiańskiej Karty Mieszkańca.
reklama

Te nowe „koperty” znajdują się przy obiektach publicznych: urzędzie miasta, ZUS, sądzie, bankach i przystankach autobusowych. Mogą z nich korzystać tylko mieszkańcy na maksymalnie 60 minut dziennie – bezpłatnie lub za symboliczną opłatą. Po upływie tego czasu należy albo opuścić miejsce albo uregulować opłatę poprzez parkomat z wpisanym numerem rejestracyjnym przypisanym do karty – co pozwala uniknąć mandatu do 300 zł.

Głównym celem tego rozwiązania jest priorytetowe zapewnienie mieszkańcom dostępu do miejsc parkingowych, szczególnie w sezonie turystycznym, gdy tłumy często wypierają lokalnych w centrum miasta.

 Czy pomarańczowe koperty to polski wymysł?

Chociaż Zakopane jako pierwsze w kraju wprowadziło kolorowe (pomarańczowe) oznaczenia na ulicy, pomysł parkowania wyłącznie dla mieszkańców nie jest nowy na świecie:

reklama

  • W wielu europejskich miastach funkcjonują Resident Parking Schemes – systemy, w których w określonych strefach mogą parkować tylko mieszkańcy posiadający specjalne pozwolenia (np. Cambridge, York, Manchester, Bruksela).

  • W Pradze mieszkańcy mogą kupić abonament uprawniający do parkowania w swojej dzielnicy lub większej strefie – koszt roczny wynosi np. 600–1 200 koron czeskich w zależności od sektora
  • Zakopane wyróżnia się jednak tym, że kolorem pomarańczowym oznaczono strefy logicznie i wizualnie na jezdni. Skąd pomysł na pomarańczowe koperty?

    Potrzeby mieszkańców. Zakopane boryka się z ruchem turystycznym, w którym kierowcy zostawiają auta na wiele godzin w centrum – często parkując na chodnikach, bramach czy w pobliżu urzędów. Mieszkańcy mieli trudności z dostępem do parkingów nawet w zwykłych sytuacjach dnia codziennego – np. odebrania dziecka lub załatwienia spraw urzędowych. 

    reklama

    Koperty mają charakter rotacyjny – celem jest zapewnienie krótkich postojów przy ważnych punktach miejskich, a nie długotrwałego blokowania przestrzeni przez turystów.

    Czy rozwiązanie jest popularne?

    W Polsce rozwiązanie w Zakopanem jest pilotażowe i precedensowe – do tej pory inne miasta nie wprowadziły pomarańczowych kopert.

    Europejskie miasta korzystają z podobnych rozwiązań, ale zazwyczaj dotyczą one całych obszarów i oznaczeń znakami drogowymi, nie kolorowych miejsc na jezdni.

    Sukces we wdrażaniu pomarańczowych kopert w Zakopanem może być inspiracją dla innych miejscowości turystycznych, które mają podobne problemy z dostępnością parkingów dla mieszkańców

    reklama
    reklama
    Udostępnij na:
    Facebook
    wróć na stronę główną

    ZALOGUJ SIĘ

    Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

    e-mail
    hasło

    Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

    reklama
    Komentarze (0)
    Wczytywanie komentarzy
    reklama
    reklama
    logo