Policjanci zalecają zachowanie szczególnej czujności wszędzie tam, gdzie zbiera się duża ilość ludzi, czyli w centrach handlowych, sklepach, na targach oraz w transporcie publicznym. To właśnie w takich miejscach notuje się najwięcej przypadków kradzieży. Niestety, złodzieje najczęściej wykorzystują naszą nieuwagę oraz pośpiech. Zwłaszcza uważajmy na takie miejsca jak dworce, przystanki czy sklepy, gdzie możemy stać się łatwym celem dla złodziei. Jeśli mamy przy sobie większą sumę pieniędzy, warto rozdzielić ją i przechowywać w różnych miejscach, co zminimalizuje ryzyko ewentualnej utraty całej gotówki. Podczas płacenia za zakupy unikajmy pokazywania pełnej zawartości portfela, najlepiej mieć odliczoną kwotę pieniędzy z góry. Nie zapisujmy także kodu PIN na karcie płatniczej ani nie umieszczajmy go w widocznym miejscu.
Bądźmy czujni, zwłaszcza gdy otrzymujemy przez komunikator społecznościowy lub konto w serwisie społecznościowym prośbę o pilną pożyczkę od członka rodziny czy dobrego znajomego poprzez przesłanie kodu płatności telefonem (może to być również inna historia, np. związana z zagubieniem portfela lub jego kradzieżą, a potrzebna jest natychmiastowa gotówka do uregulowania jakiegoś wydatku). Oszustwo na BLIK polega na wyłudzeniu kodu do płatności, zazwyczaj poprzez komunikatory lub konta w serwisach społecznościowych. Przestępca przejmuje konto na portalu społecznościowym i podszywając się pod członka rodziny lub znajomego prosi o pilną pożyczkę.
Pamiętaj! Jeśli ktoś prosi Cię o kod BLIK - nie reaguj pochopnie. Najlepiej zadzwoń do tej osoby i upewnij się, czy rzeczywiście potrzebuje tych pieniędzy, zawsze sprawdzaj, komu wysyłasz kody do płatności mobilnych, nigdy nie przekazuj pieniędzy obcym osobom.
Aby uniknąć oszustw podczas zakupów przedświątecznych, stosuj następujące środki ostrożności:
- Unikaj podawania szczegółowych danych przez telefon, nawet jeśli bank domaga się ich (pracownicy banku posiadają te informacje w systemie)
- Jeśli znajomy niespodziewanie prosi Cię o kod BLIK w komunikatorze, zadzwoń do niego, aby upewnić się, że rozmawiasz z właściwą osobą
- Przed dokonaniem transakcji BLIK sprawdź dwukrotnie kwotę i odbiorcę płatności.
- Unikaj klikania w linki otrzymane od nieznanych numerów – mogą one prowadzić do stron wyłudzających dane lub pieniądze
- Sprawdź dwa razy, czy adres strony logowania do banku jest właściwy, nie korzystając z linków przesłanych w wiadomościach e-mail czy SMS
- Unikaj logowania się do swojego konta wrażliwymi danymi w publicznych sieciach Wi-Fi, jak np. w kawiarniach
- Stosuj dwuetapowe uwierzytelnienie w przypadku kont społecznościowych (2FA) – to procedura, która wymaga wprowadzenia specjalnego kodu wysyłanego jedynie na autoryzowany numer telefonu komórkowego, dzięki czemu każda próba logowania się na Twoje konto wymaga dodatkowego zabezpieczenia.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.