Policja niejednokrotnie w swych apelach, czy kampaniach informacyjnych, przypominała o zagrożeniach związanych z oszustwami czy zakupami w Internecie. Niestety wciąż dochodzi do wielu oszustw. Niemal każdego dnia do mieleckich policjantów zgłaszają się osoby pokrzywdzone. Aby nie zostać oszukanym, należy przestrzegać kilku podstawowych zasad bezpieczeństwa, które mogą uchronić nas przed utratą majątku całego życia.
PRZECZYTAJ TEŻ:
I Mistrzostwa Powiatu Mieleckiego w Szachach [GALERIA]
Na aplikację banku
Pokrzywdzeni w przypadku każdego rodzaju oszustwa podają policjantom zwykle ten sam scenariusz. W ubiegłym tygodniu do mieleckiej jednostki zgłosiło się kilka osób, od których oszust próbował wyłudzić pieniądze metodą "na aplikację banku". Przestępcy włamują się na infolinię banku i dzwonią do klienta, przedstawiając się jako pracownik banku. Pytają rozmówcę, czy przelewał pieniądze na konto nieznanej nam osoby. Kiedy klient nie potwierdza przelewu, oszust informuje, że taki przelew został jednak wykonany z jego konta. Ponadto oświadcza, że osoba, która otrzyma ten przelew, jest przestępcą obserwowanym przez policję. Przekazuje też rozmówcy, że nie jest jedyną oszukaną osobą.W trakcie rozmowy podszywający się pod pracownika banku proszą o zainstalowanie mobilnej aplikacji i podają link, w który klient ma wejść, by ją pobrać. Informują, że jest to niezbędne, ponieważ telefon klienta jest zawirusowany, a aplikacja ma to naprawić. Po zainstalowaniu aplikacji oszuści krok po kroku przekazują instrukcje, co do dalszego postępowania, a przy okazji wypytują o numery kart i kodów zabezpieczających. W ten sposób zyskują dostęp do konta oraz kart bankomatowych, a tym samym do wszystkich zgromadzonych na koncie środków.
Na wnuczka, policjanta czy prokuratora
Policjanci apelują również do mieszkańców powiatu mieleckiego, w tym głównie do osób starszych i ich rodzin, o ostrożność w sytuacjach, gdy dzwoni osoba podająca się za wnuczka, funkcjonariusza Policji czy prokuratora. Rozmowa prowadzona przez oszustów ma na celu wyłudzenie od pokrzywdzonych ich oszczędności. Pamiętajmy jeśli dzwoni do nas osoba i prosi nas o pieniądze, nie podejmujmy żadnych natychmiastowych działań. Organy ścigania nigdy nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie i nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie. Nigdy też nie proszą o zaangażowanie naszych pieniędzy do jakiejkolwiek akcji.
- Sprawdzajmy wiarygodność każdej osoby, która dzwoni do nas jako przedstawiciel instytucji. W razie jakichkolwiek wątpliwości należy udać się osobiście do placówki banku, do najbliższej jednostki Policji lub innej instytucji, której pracownik oferuje nam pomoc przez telefon lub oczekuje zaangażowania w sprawę naszych pieniędzy.- ostrzegają mieleccy policjanci.
Przykłady oszustw można mnożyć bez końca i nie sposób wyczerpać wariantów wymyślanych przez złodziei i oszustów. Dlatego też niezwykle ważnym jest ostrzegać siebie nawzajem przed oszustwami. Niech temat metod stosowanych przez przestępców stanie się głównym tematem rozmowy podczas odwiedzin rodzinnych, spotkań towarzyskich lub każdej innej dogodnej okazji, być może to uchroni nas przed utratą oszczędności naszego życia.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.