reklama

Próba wyłudzenia w powiecie mieleckim. "Adwokat" zażądał pieniędzy

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: pixabay

Próba wyłudzenia w powiecie mieleckim. "Adwokat" zażądał pieniędzy - Zdjęcie główne

W powiecie mieleckim doszło do kolejnej próby wyłudzenia pieniędzy. Nasz czytelnik jednak był na tyle czujny, że udało się uniknąć problemów z tym związanych. | foto pixabay

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Na sygnale Czytelnik portalu KORSO poinformował nas o kolejnej próbie wyłudzenia pieniędzy. Tym razem kontakt wystąpił ze strony rzekomego "adwokata", który działał "w interesie" jednego z banków.
reklama

Pan Bolesław z Rzędzianowic poinformował nas o tym, że został wysłany do niego list z wezwaniem do zapłaty zaległości w wysokości 2065,66 zł. Wszystko to miało dziać się z ramienia Santander Consumer Bank S.A.

Ostatnio dotarł do mnie list, którego treść prezentowała się następująco:

Wezwanie do zapłaty dotyczy zaległości wynikającej z umowy numer...,
Intrum działając na rzecz Santander Consumer Bank S.A. na podstawie umowy o współpracy z dnia 2011.03.01 wzywa do wpłaty zaległej kwoty, która na dzień 2023.10.31 wynosi 2065,66 zł i codziennie wzrasta o naliczane odsetki. Wpłaty należy dokonać w nieprzekraczalnym terminie do dnia 2023-11-07.
W przypadku nieuregulowania zobowiązania bank rozważy podjęcie wszelkich, przysługujących mu prawem działań, których celem będzie odzyskanie należnej kwoty. Bank będzie mógł podjąć decyzję o wypowiedzeniu umowy, co wiązać się będzie z obowiązkiem natychmiastowej spłaty całego podjętego zobowiązania. Na dzień sporządzenia niniejszego pisma po wypowiedzeniu umowy kwota do spłaty będzie wynosiła 7647,96 zł. Kwota ta może być powiększona o dodatkowe koszty oraz odsetki karne za opóźnienie w spłacie kapitału przewidziane prawem lub treścią umowy. Podpisane Marcin D. Adwokat - mówił Pan Bolesław.

Pan Bolesław skontaktował się na podany w liście numer, aby zweryfikować to, co było zapisane w jego treści.

Na papierku, który otrzymałem, zawarty był numer, na który zdecydowałem się skontaktować. Pan odebrał telefon, nawet się nie przedstawił. Chciałem dowiedzieć się z kim rozmawiam, ale mój rozmówca ciągle powtarzał, że potrzebuje ode mnie tylko daty urodzenia i wszelkich innych danych osobowych. Ciągle upierałem się przy tym, że chcę poznać imię i nazwisko mojego rozmówcy, ale ten chciał tylko dane osobowe, nic więcej. Mówił, że nie muszę znać jego imienia, bo stara się tylko pomóc i powinienem podać swoje dane, a on załatwi resztę. Po którejś z kolei jego nieudanej próbie, połączenie się zakończyło - relacjonował Pan Bolesław.

Nie jest to jedyny przypadek dotyczący wyłudzenia pieniędzy w naszym regionie w ostatnim czasie. O tym porozmawialiśmy z mielecką policją.

W ostatnim czasie odnotowaliśmy zwiększoną liczbę zgłoszeń, dotyczących prób wyłudzenia pieniędzy. Najbardziej popularna stała się metoda na BLIK-a. Oszuści dzwonią lub wysyłają SMS z treścią o należności zapłaty i prośbą o podanie numeru BLIK, w celu pobrania niewielkiej ilości pieniędzy z konta za dany produkt. Takie zgłoszenia ostatnio dostajemy regularnie. Najwięcej od osób starszych. Osoby starsze, które urodziły się i dorastały w czasach, kiedy nie było dostępu do Internetu i smartfonów, często nie zdają sobie sprawy, jak łatwo oszuści mogą wykorzystać telefony komórkowe (lub stacjonarne) w celu wyłudzenia pieniędzy lub danych poufnych. Dzwoniący oszuści przedstawiają zmyśloną, ale bardzo wiarygodną historię i liczą, że senior w nią uwierzy i będzie postępować zgodnie z ich poleceniami – bardzo często kończy się to przekazaniem pieniędzy. Przestępcy mogą podszywać się pod dowolną osobę np. członka rodziny, policjanta/prokuratora, pracownika banku lub innej instytucji.

Będą próbować manipulować seniorem m.in. poprzez:

  •     wywieranie nacisku, aby szybko podjąć działania i pilnie przekazać pieniądze,
  •     wzbudzanie lęku i niepokoju np. mówiąc, że ktoś włamał się na konto bankowe i próbuje skraść pieniądze,
  •     prośby, aby dla dobra sprawy nikomu nie mówić o rozmowie,
  •     wykonywanie kilku telefonów w krótkich odstępach czasu – aby uniemożliwić zweryfikowanie sprawy,
  •     nakłanianie do instalowania aplikacji na telefonie lub komputerze,
  •     poinformowanie, że zaufana osoba przyjdzie i odbierze pieniądze.
- informuje mł. asp. Bernadetta Krawczyk z Komendy Powiatowej Policji w Mielcu.

Co w takiej sytuacji powinniśmy zrobić, a przede wszystkim, co powinny zrobić osoby starsze, które, tak jak Pani wspominała, najbardziej narażone są na tego typu próby wyłudzenia pieniędzy?

Bardzo ważne jest, aby zachować czujność w takich sytuacjach i nie działać pod wpływem emocji i presją czasu! Pamiętajmy, że policja, prokuratura, pracownicy służb medycznych lub innych instytucji nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy, ani podawanie prywatnych danych. Dlatego zawsze należy zweryfikować osobę, która dzwoni i nie dać się wciągnąć w rozmowę, jeśli nie ma pewności kto jest po drugiej stronie. Jeśli otrzymujemy też list od konkretnego banku, czy danej osoby, która działa w jego "interesie", powinniśmy zgłosić sprawę do tego banku oraz poinformować o tym policję

- dodała Bernadetta Krawczyk.

Jeżeli kiedykolwiek dojdzie u Was do takiej sytuacji,  nie bójcie się zgłosić tego do odpowiednich instytucji. Lepiej wykonać jeden telefon więcej i mieć pewność, niż stracić znaczną część naszych oszczędności z konta.

Zanim przekażemy komukolwiek kod BLIK, upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa. Skontaktujmy się telefonicznie lub osobiście ze znajomym i upewnijmy się, czy naprawdę potrzebuje on naszej pomocy. Próby wyłudzenia pieniędzy oszustów są różne – m.in. na leki, że została zagubiona torebka, zagubiony portfel, brak pieniędzy na powrót do domu, brak pieniędzy na jedzenie czy też trudna sytuacja finansowa. Przestępcy tłumaczą, że teraz brakuje im środków, ale oddadzą je wieczorem, gdy tylko otrzymają przelew.

Jak się chronić?

Przede wszystkim — zachować czujność i rozsądnie korzystać z Internetu:

  •     pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa, co kilka miesięcy zmieniajmy je,
  •     pamiętajmy o wylogowaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu jej użytkowania,
  •     nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników,
  •     oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych. Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama