Jedna z kobiet złożyła zawiadomienie o oszustwie metodą "na pracownika banku". Z jej relacji wynikało, że podczas rozmowy telefonicznej nieznany sprawca podał się za pracownika banku i wprowadził poszkodowaną w błąd, nakazując jej wykonanie operacji bankowej. W wyniku wyłudził od niej kod bankowości elektronicznej i pobrał z jej konta 3 tysiące złotych.
Druga z oszukanych kobiet powiadomiła, że wystawiła na sprzedaż obraz. Kilka minut po opublikowaniu ogłoszenia odezwała się osoba chętna, by kupić przedmiot. Kobieta otrzymała informację potwierdzającą zakup, po czym otrzymała link. Po zalogowaniu na stronie, okazało się, że pobrano z jej konta 1600 złotych. Postępowanie prowadzi KPP Mielec.
Do budynku KPP w Mielcu zgłosiła się Kolejna mieszkanka Mielca, zawiadomiła o oszustwie podczas zakupu odzieży za pośrednictwem portalu społecznościowego. Kobieta straciła niemal 300 złotych, za zakupione rzeczy, jednak ich nie otrzymała.
Niemal w każdym tygodniu do Komendy Powiatowej Policji w Mielcu i do jednostek podległych wpływają zawiadomienia o oszustwach internetowych, w wyniku których pokrzywdzeni tracą kilkaset, a nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Policjanci apelują o ostrożność przy transakcjach internetowych: - Dbajmy o bezpieczeństwo naszych danych i haseł dostępowych do portali społecznościowych oraz bankowości elektronicznej.
Mielecka Policja niejednokrotnie w swych apelach, czy kampaniach informacyjnych, przypominała o zagrożeniach związanych z oszustwami internetowymi. Niestety wciąż dochodzi do oszustw. Niemal każdego tygodnia do mieleckich policjantów zgłaszają się osoby pokrzywdzone. Aby nie zostać oszukanym warto znać i przestrzegać podstawowych zasady bezpieczeństwa.
Policjanci apelują o to, aby zakupów przez Internet dokonywać z dużą ostrożnością, z kontrahentem radzą rozmawiać telefonicznie, nie poprzez komunikatory internetowe. Nigdy nie należy podawać danych swojej karty oraz danych dostępowych do kont bankowych.
Pamiętajmy, aby każdą nietypową prośbę przesłaną za pośrednictwem komunikatora potwierdzić bezpośrednio wykonując telefon do znajomego. Natomiast w przypadku zakupów w internecie unikać handlarzy "z drugiej ręki", którzy wystawiają się na portalu społecznościowym lub innych portalach, niegwarantujących bezpieczeństwa transakcji.
Aby uchronić się przed oszustami policjanci radzą weryfikować tożsamość osób, które wysyłają do nas wiadomość, zanim zdecydujemy się na pożyczkę, stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania do serwisów społecznościowych oraz dbać o bezpieczeństwo swoich danych i haseł dostępowych.
Co zrobić, by nie dać się oszukać?
- Przede wszystkim nie udostępniajmy nikomu swojego konta bankowego i danych do logowania. Jeśli osoba podająca się za pracownika banku żąda zweryfikowania naszych danych i danych konta lub zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania, rozłączmy się i zadzwońmy do biura obsługi klienta banku. Jeśli "konsultant" proponuje nam zainstalowanie oprogramowania typu AnyDesk, możemy być pewni, że to oszustwo. - apeluje mielecka policja. - Pamiętajmy, że w sieci nie brakuje nieuczciwych osób, które oszukując, w łatwy i szybki sposób chcą osiągnąć zysk. Ostrzegajmy swoich bliskich przed zagrożeniami ze strony oszustów. Zarówno w świecie realnym, jak i wirtualnym stosujmy zasadę ograniczonego zaufania i nikomu nie udostępniajmy danych logowania do naszych kart czy rachunków bankowych - dodają funkcjonariusze.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.