VI Podkarpackie Pokazy Lotnicze w Mielcu
Pilot: Artur Kielak Kraj: Polska Statek powietrzny: GB1 Ilość statków: 1
Artur Kielak pochodzi z Mińska Mazowieckiego – miasta od pokoleń związanego z lotnictwem myśliwskim. Przygodę z lotnictwem rozpoczął w wieku lat szesnastu w Aeroklubie Podkarpackim, gdzie zrobił trzecią klasę pilota szybowcowego. Potem zaczął skakać ze spadochronem w Aeroklubie Warszawskim, a później były już samoloty. Szkolił się w Polsce i w Stanach Zjednoczonych równolegle.
W szkole lotniczej w Los Angeles zrobił amerykańską licencję zawodową, latał m.in. jako pilot demonstracyjny dla fabryki Cessny. Od 2009 roku jest kapitanem Boeinga 737-800 w Ryanair.mSwoją przygodę z akrobacją rozpoczął 22 czerwca 2004 roku w Aeroklubie Śląskim. W roku 2010 zaczął latać Extrami 330 LC. Teraz zasiada za sterami GB1
Pilot: Łukasz Czepiela Kraj: Polska Statek powietrzny: Zivko Edge 540 Ilość statków: 1
Łukasz Czepiela to pierwszy polski pilot w Red Bull Air Race, mistrz świata Klasy Challenger, wybitny pilot akrobacyjny, a na co dzień kapitan rejsowego Airbusa A320.
W marcu tego roku Łukasz wylądował samolotem Carbon Cub EX2 na lądowisku dla helikopterów drapacza chmur Burdż Al Arab w Dubaju. To koło o promieniu około 27 metrów czyli bardzo bardzo mało.
W 2019 roku pilot wylądował tym samym samolotem na sopockim molo. „Pas” miał zaledwie 10,5 metra szerokości oraz… 150 metrów długości. Fani akrobacji z pewnością pamiętają także przelot Łukasza pod warszawskimi mostami z okazji Dnia Flagi. Na pokazy w Gdyni przyleci potwornie mocnym samolotem wyczynowym Edge 540.
Pilot: Maciej Kulaszewski Kraj: Polska Statek powietrzny: Extra 300L Ilość statków: 1
Maciej Kulaszewski zasiada za sterami samolotów od 2008 W 2099 roku rozpoczął studia w Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie na Wydziale Lotnictwa, z specjalizacją Pilotaż Statków Powietrznych.
W 2016 roku wyjechał do Wielkiej Brytanii, gdzie zaczął szkolenie w British Aerobatic Academy, pod okiem pilota instruktora, Adriana Willisa, który uczył Kulaszewskiego akrobacji lotniczej na samolocie Extra-200. W 2017 roku wystartował w zawodach akrobacji samolotowej na terenie Wielkiej Brytanii, a w 2019 roku został członkiem kadry narodowej Polskiego Związku Aeroklubu Polskiego
W 2017 roku Maciej wystartował w Mistrzostwach Wielkiej Brytanii w akrobacji samolotowej, które skończył ze złotym medalem oraz tytułem Mistrza Wielkiej Brytanii w klasie Standard!
Extra 300L jest napędzaną silnikiem Lycoming AEIO-540 dwuosobową wersją samolotu ze skrzydłami zamocowanymi niżej na krótszym niż w pozostałych wersjach kadłubie. Rozpiętość została zredukowana od 8m do 7,39m, zastosowano ulepszone lotki umożliwiające na osiągnięcie prędkości obrotu na poziomie 400 stopni na sekundę.
Samolot lata z prędkością ponad 400 km/h i może wykonywać akrobację z przeciążeniem nawet +/- 10G.
Pilot: Marek Choim Kraj: Polska Statek powietrzny: Extra 330SC Liczba statków powietrznych: 1
Marek Choim – pilot, pasjonat lotnictwa i przedsiębiorca w jednej osobie. Pierwszy raz do samolotu akrobacyjnego wsiadł rok po uzyskaniu licencji pilota, czyli w 2009. Zaczynał z wyjątkowym człowiekiem Markiem Szufą od Extry 300L.
Teraz lata na Extra 330SC – jednomiejscowym samolocie wyczynowym – jednym z najlepszych samolotów akrobacyjnych na świecie! Pierwsze szlify latania freestyle, które sprawia mu najwięcej przyjemności zdobywał w szkole Seana D. Tuckera w Kalifornii z Benem Freelovem czy Robbiem Gibbsem z US Aerobatic Team.
Na co dzień prowadzi firmę szkoleniowo-doradczą i praca ta pozwala mu urzeczywistniać i rozwijać wielką pasję akrobacji lotniczej.
Team: Polish Sparks – Fundacja Biało-Czerwone Skrzydła Kraj: Polska Statek powietrzny: TS-11 Iskra Ilość statków: 3
Iskra to pierwszy polski samolot odrzutowy, zaprojektowany pod koniec lat 50. XX wieku w PZL Mielec z przeznaczeniem do szkolenia pilotów wojskowych. Chociaż TS-11 zbudowano na potrzeby polskiej armii, 50 egzemplarzy było również używanych w Indiach. Pomimo, iż produkcję maszyny zakończono w 1987 roku, Iskry wciąż z powodzeniem prezentują się w powietrzu dzięki Fundacji Biało-Czerwone Skrzydła, która w tej chwili użytkuje 3 maszyny.
Misją Fundacji jest odbudowa i utrzymanie w stanie lotnym najważniejszych samolotów polskiej produkcji. Poza Iskrami w hangarze Fundacji, który stoi na terenie lotniska w Mielcu, można zobaczyć samoloty Gawron, An-2 czy Irydę.
W tym roku szefowie Fundacji postanowili powołać do życia formacje Polish Sparks, która jest spadkobierczynią legendarnej grupy wojskowej – Biało-Czerwone Iskry, która prezentowała możliwości polskiego odrzutowca – TS-11 Iskra podczas pokazów na całym świecie.
Za sterami mieleckich Iskier zasiadają piloci Fundacji Biało-Czerwone Skrzydła – Piotr Maciejewski, Jakub Kubicki i Tadeusz Zaworski.
Team: 3AT3 Formation Flying Team Kraj: Polska Statek powietrzny: Aero AT-3 Ilość statków: 3
Formacja 3AT3 powstała w 2009 roku z inicjatywy pilota Jakuba Kubickiego i Piotra Krasińskiego. W zależności od potrzeb formację tworzą 3 lub 4 samoloty Aero AT-3 produkowane niegdyś w zakładach w Mielcu.
Te małe i lekkie, dwuosobowe maszyny turystyczne służące do rekreacyjnego latania w rękach doświadczonych pilotów są zadziwiająco sprawnymi samolotami pokazowymi. Dzięki dużemu doświadczeniu i pomysłowości pilotów udało się stworzyć jedyny w swoim rodzaju pokaz lotniczy, dzięki któremu już od początku swojej działalności formacja zapraszana jest na wszystkie liczące się pokazy lotnicze w kraju.
Chociaż samoloty AT3 nie są stworzone do latania w formacji, zespół udowadnia, że „chcieć, to móc” i wykonuje manewry w odległości zaledwie niespełna 2 metrów między samolotami!