Często szkolenia traktujemy w firmach jako zło konieczne i właśnie na nich oszczędzamy. Oczywiście kierujemy pracowników na szkolenia związane np. z obsługą specjalistycznej maszyny, czy pracy nad wdrażanym właśnie oprogramowaniem, ale już podniesienie umiejętności związanej np. z rozwiązywaniem sytuacji konfliktowych czy zarządzania zespołem ludzkim – bardzo ważnymi z punktu widzenia funkcjonowania firmy, są realizowane w drugiej kolejności albo w ogóle wypadają z planu szkoleń.
Planując szkolenia, warto wiedzieć, że same w sobie nie rozwiążą problemów w firmie, jeżeli nie będą w odpowiedni sposób przemyślane. Szkolenia mają bowiem na celu nie tylko podniesienie umiejętności, ale również (co jest znacznie trudniejsze) wyeliminowanie starych przyzwyczajeń czy narzekań typu – "to się nie uda" czy "tego się na da zrobić". Szkolenia muszą więc być wkomponowane w model działania firmy.
Tworząc plan szkoleń, należy zwrócić uwagę na następujące aspekty:
- Podnoszenie umiejętności pracowników trzeba realizować w powiązaniu z określoną strategią firmy. Bez znajomości strategii szkolenia owszem zwiększą kompetencje ludzi, lecz nie na tyle, by skorzystało z tego przedsiębiorstwo.
- Proces szkoleń należy powierzać profesjonalistom. Oprócz wiedzy bardzo ważnym elementem jest bowiem sposób ich przekazania oraz umiejętność połączenia teorii z praktyką.
- Przystępując do planowania i realizacji szkolenia, trzeba dokładnie przeanalizować mocne i słabe strony firmy i wkomponować konkretne szkolenie w realizowane procesy.
- Jeżeli firma zdecyduje się na wdrożenie jakiegoś projektu, konieczne jest wyznaczenie osoby bądź zespołu osób, które będą na bieżąco monitorowały postęp wykonywanych prac. Możliwe jest wtedy prowadzenie na bieżąco odpowiednich działań korygujących poprzez dodatkowe szkolenia.
- Dzieląc plan na poszczególne etapy, musimy pamiętać o tym, by realizację kolejnego etapu szkoleń rozpoczynać dopiero po zakończeniu poprzedniego. Nie ma bowiem nic gorszego od rozpoczęcia kilku tematów w jednym czasie, w efekcie niewykończenia żadnego.
Autor: Leszek Maksoń - Prezes Fundacji Kubek Biznesu Właściciel LM-SZ
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.