Henri Fayol triumfuje. O jego sukcesie zadecydowały nie tyle umiejętności inżynierskie, co zdolności kierownicze. Tym samym po raz pierwszy w praktyce udowodniona została teoria, podważająca dotychczasowe techniczne podejście do obsadzania stanowisk kierowniczych na rzecz osób z uzdolnieniami w dziedzinie zarządzania. Fayol idzie dalej, reformuje francuską pocztę oraz ogłasza 14 zasad zarządzania.
I choć upłynęło już tyle czasu, jego zasady, które dotyczą zarządzania administracyjnego firmą, są nadal aktualne. Zmieniły się oczywiście realia funkcjonowania przedsiębiorstw, powstały nowe narzędzia do zarządzania, nastąpił olbrzymi postęp techniczny – jednak zasady Fayola są ciągle aktualne i korzysta z nich wielu współczesnych menadżerów.
Co takiego w nich jest, że wykorzystywane są do dzisiaj przez menadżerów od zarządzania? Przedstawmy je w skrócie:
- Podział pracy powinien być w firmie taki, by pracownicy sobie nie przeszkadzali i wiedzieli, co mają robić.
- Szef powinien posiadać autorytet wśród swoich pracowników oraz umiejętność przekonywania ich do swoich celów.
- Przełożony powinien utrzymywać dyscyplinę, ale w pozytywnym tego słowa znaczeniu.
- Normalną praktyką powinno być to, by pracownik miał tylko jednego przełożonego, który wydaje mu polecenia.
- Plan pracy powinien być jasno określony i w miarę możliwości nie powinien ulegać zmianom podczas jej wykonywania.
- Pracownik powinien dostosować się do pracy zespołowej, a zespół powinien mieć określony konkretny cel.
- Pracownik powinien otrzymywać adekwatne do wykonywanej pracy wynagrodzenie, dysproporcje płacy między pracownikami nie powinny być duże.
- Odpowiedzialność za pracę powinna być jasno określona dla wszystkich.
- W zespole pracowników powinna być zachowana odpowiednia hierarchia.
- Podczas pracy powinno się zachować w miarę możliwości porządek na stanowiskach.
- Pracowników należy traktować sprawiedliwie.
- Należy dążyć do stanu, by dany projekt wykonywał stały zespół pracowników.
- Pracownicy powinni mieć możliwość zgłaszania wniosków i usprawnień.
- Pracownicy powinni być zadowoleni z wykonanej pracy.
Leszek Maksoń, Prezes Fundacji "Kubek Biznesu", właściciel LM-SZ
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.