reklama

Biznes. Zasady zarządzania zespołem

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: pixabay.com

Biznes. Zasady zarządzania zespołem - Zdjęcie główne

Zasady zarządzania zespołem | foto pixabay.com

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Biznes i gospodarka Zdarzenia te miały miejsce ponad 100 lat temu. Dyrektorem generalnym jednego z upadających francuskich zakładów metalurgicznych zostaje inżynier Henri Fayol. Od razu ostro bierze się do pracy i wprowadza w firmie wiele zmian. Po kilku latach okazuje się, że kierowana przez niego firma nie tylko nie zostaje zlikwidowana, ale staje się jednym z potentatów swej branży na rynku europejskim.
reklama

Henri Fayol triumfuje. O jego sukcesie zadecydowały nie tyle umiejętności inżynierskie, co zdolności kierownicze. Tym samym po raz pierwszy w praktyce udowodniona została teoria, podważająca dotychczasowe techniczne podejście do obsadzania stanowisk kierowniczych na rzecz osób z uzdolnieniami w dziedzinie zarządzania. Fayol idzie dalej, reformuje francuską pocztę oraz ogłasza 14 zasad zarządzania.

I choć upłynęło już tyle czasu, jego zasady, które dotyczą zarządzania administracyjnego firmą, są nadal aktualne. Zmieniły się oczywiście realia funkcjonowania przedsiębiorstw, powstały nowe narzędzia do zarządzania, nastąpił olbrzymi postęp techniczny – jednak zasady Fayola są ciągle aktualne i korzysta z nich wielu współczesnych menadżerów.

Co takiego w nich jest, że wykorzystywane są do dzisiaj przez menadżerów od zarządzania? Przedstawmy je w skrócie:

  • Podział pracy powinien być w firmie taki, by pracownicy sobie nie przeszkadzali i wiedzieli, co mają robić.
  • Szef powinien posiadać autorytet wśród swoich pracowników oraz umiejętność przekonywania ich do swoich celów.
  • Przełożony powinien utrzymywać dyscyplinę, ale w pozytywnym tego słowa znaczeniu.
  • Normalną praktyką powinno być to, by pracownik miał tylko jednego przełożonego, który wydaje mu polecenia.
  • Plan pracy powinien być jasno określony i w miarę możliwości nie powinien ulegać zmianom podczas jej wykonywania.
  • Pracownik powinien dostosować się do pracy zespołowej, a zespół powinien mieć określony konkretny cel.
  • Pracownik powinien otrzymywać adekwatne do wykonywanej pracy wynagrodzenie, dysproporcje płacy między pracownikami nie powinny być duże.
  • Odpowiedzialność za pracę powinna być jasno określona dla wszystkich.
  • W zespole pracowników powinna być zachowana odpowiednia hierarchia.
  • Podczas pracy powinno się zachować w miarę możliwości porządek na stanowiskach.
  • Pracowników należy traktować sprawiedliwie.
  • Należy dążyć do stanu, by dany projekt wykonywał stały zespół pracowników.
  • Pracownicy powinni mieć możliwość zgłaszania wniosków i usprawnień.
  • Pracownicy powinni być zadowoleni z wykonanej pracy.
Powyższe zasady wydają się być proste i realne do realizowania. Oczywiście należy traktować je elastycznie i dostosowywać do charakteru firmy. Ważne jest, by kierujący zespołem ludzkim był świadomy tych zasad i wykazywał chęć ich stosowania w firmie. Sukces musi wtedy przyjść.

 

Leszek Maksoń, Prezes Fundacji "Kubek Biznesu", właściciel LM-SZ

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama